Den proaktiva skolan

Av Jan-Erik Pettersson

All undervisning på grundskolan Matteusskolan i Stockholm ska genomsyras av ledarskapsprogrammet Ledaren i mig som bygger på den framlidne amerikanske företagsgurun Stephen R Coveys bok De sju goda vanorna (The 7 habits of highly effective people). Detta är helt i enlighet med läroplanen, enligt skolans rektor.

Några av vanorna: var proaktiv, börja med målet i sikte, tänk vinna-vinna, försök att förstå, vässa sågen.

För detta blajblaj betalas cirka 750 000 kronor.

Men med tanke på priset måste det väl ändå i herrans namn vara något man vill uppnå? Jo, såklart. Här finns en mycket bestämd grundideologi som skolan uppenbarligen vill ympa in på barnen redan från första klass och som handlar om att allt i världen kan betraktas som företag. AB Familjen, AB Skolan, AB Livet, AB Jag.

”Man måste vara proaktiv”, säger en sjuåring till sin mamma. Stephen Covey nickar uppmuntrande i sin himmel. Fast mamman blir, lyckligtvis, inte så nöjd utan tvärtom fly förbannad och läcker till medierna.

Tio svenska skolor har enligt Svenska Dagbladet redan köpt programmet. Alla kommunala. Marknadslogiken har uppenbarligen trängt in, trängt djupt, ner i det pedagogiska  grundvattnet. En sak verkar klar: Björklund. Löfven och Baylan har inget upplägg för att ändra på detta. De vill vinna valet på skolfrågan, i övrigt får det vara ungefär som det är. Förutom att Björklund vill återförstatliga skolan. Kommer det att bli bättre då? Nej, man kan misstänka att det blir värre. Då kommer Ledaren i mig att införas i snart sagt varenda skola i hela Sverige. Eller något annat liknande. Något som stämmer överens med det entreprenöriella lärande som ingår i 2011 års läroplan och som regeringen vill ska genomsyra all undervisning från första till sista klass. De flesta lärare, i alla fall de mer erfarna, torde vara emot den här utvecklingen, men det är inte de som bestämmer.

Efter Pisaundersökningen frågas det vad vi ska göra med läsningen? Och med matten?

Tja, för den senare finns kanske en ljusning. Alla nyliberala ideologer och hel- och halvreligiösa ledarskapstänkare tycks vara besatta av siffror och uppräkningar av alla de slag. Det är inte bara de sju vanorna. McDonalds har sina Ten commandments of service. Den kände radioprataren Glenn Beck lanserade för några år sedan kampanjen 9 principles and 12 values och kom därefter med boken Seven wonders that will change your life.

Det är klart att vi också måste ha vår beskärda del av sådant. Lika bra att vara proaktiv och ställa in sig i ledet. Men hur ska vi och barnen hålla reda på alla dessa 9 principer och 12 värden och 10 budord och 7 vanor och 39 steg och 14 uppoffringar och 16 löften?

Jo, det är det vi ska ha matten till! Voilá!

Kommentarer är stängda.